woensdag 28 mei 2014

Bilbao - dag 1

Nijmegen - Frankfurt - Bilbao

Vijf jaar na Venetië was het opnieuw tijd voor een uitstapje van de vriendengroep uit mijn studententijd. Het begon op dinsdag 27 mei 2014 bij een tankstation in Nijmegen waar we hadden afgesproken. In twee auto's zijn we richting Frankfurt vertrokken en vervolgens met het vliegtuig naar Bilbao. Het was hondenweer onderweg en de TomTom stuurde ons dwars door Keulen. Gelukkig waren we op tijd vertrokken en konden we ondanks de opgelopen vertraging toch nog het vliegtuig halen.

In Bilbao hebben we de taxi genomen naar het hotel, tijdens de rit kwamen we al langs het Guggenheim museum, de belangrijkste toeristische attractie van Bilbao. We zaten in een goed hotel, centraal gelegen ten opzichte van de belangrijkste bezienswaardigheden.

203 Hotel Lopez de Haro

Casco Viejo - Oude stad

We zijn die eerste avond naar de oude stad gelopen. Spanje en Baskenland hebben een reputatie hoog te houden als het om hammen gaat en we hoefden dan ook niet ver te lopen om bij een winkel te komen waar de etalage vol hing met hammen.

002 Bij de hammenwinkel

Een stukje verderop de Fuente del Perro ofwel 'hondenfontein'. Het zijn eigenlijk drie leeuwen, maar die lijken zoveel op honden dat het in de volksmond al snel hondenfontein werd.

003 Fuente del Perro004 Kathedraal Catedral Basilica de Santiago de Bilbao

Langs de kathedraal en een aantal smalle straatjes zijn we naar Plaza de Unamuno gelopen.

007 Straatjes oude stad 010 Plaza de Unamuno

Op het Plaza de Unamuno zijn we op een terras gaan zitten en hebben we onze eerste flessen wijn en onze eerste pintxos genomen, de Baskische versie van de Spaanse tapas.

012 Wijnglazen

Tijdens de wandeling door de oude stad kwamen we een paar erg bekend klinkende namen tegen, Plein Amsterdam en restaurant Rotterdam. Nooit geweten dat Rotterdam zo'n bijzondere keuken had.

013 Amsterdam plein019 Rotterdam014 Oude stad

Plaza Nueva

Het Plaza Nueva is een rechthoekig plein dat volledig is omsloten door gebouwen. Via een paar bogen kun je het plein bereiken. Aan het plein is onder andere de Koninklijke Academie voor de Baskische taal gevestigd. Onder de bogen zitten een heleboel restaurants.

015 Plaza Nueva

In één van de restaurants hebben we uitgebreid pintxos gegeten. Het was wel even wennen aan de sfeer. Het eten was geweldig, maar het etablissement had de uitstraling van een snackbar en de plaatselijke bevolking stond aan de bar te eten en te praten, vooral heel veel en heel hard praten. Een dag later ontdekten we dat het ook in de betere pintxos restaurants op deze manier werkt.
Aan het eind van de avond zijn we langs de Ria de Bilbao zijn we in de richting van de glazen voetgangersbrug Zubizuri gelopen.

020 Vanaf de Puente del Ayuntamiento023 Zubizuri

Ons hotel lag vlakbij deze brug.